Skip to content

Langdurige co-creatie met OV- reizigers!

August 29, 2014

Als doorgewinterde OV reizigster was ik blij verrast toen ik hoorde dat ik een project mocht doen voor de RET! Inmiddels zijn we al 5 maanden bezig met dit co-creatie project. Op het MWM2 blog licht ik een tipje van de sluier op, bekijk hier de blogpost:

Wordt het reizen met het openbaar vervoer prettiger als reizigers pas na het reizen al hun ritten betalen, in plaats van bij elk uitcheckmoment tijdens het reizen? Rotterdams vervoerbedrijf RET en TLS, het bedrijf achter de OV-chipkaart, vermoeden van wel en testen samen met een paar honderd reizigers deze nieuwe manier van betalen in het OV.

  • Wat vinden reizigers van het product ‘Achteraf Betalen voor de Consument’ (ABC)?
  • Wat verwachten zij eigenlijk van achteraf betalen?
  • Welke voordelen ervaren ze en waar lopen zij tegen uitdagingen aan?
  • Wat kan er beter?

Om deze vragen te beantwoorden ging ik als Community Manager namens RET en TLS online in gesprek met de reizigers die meedoen aan de test. Door een half jaar lang hun verwachtingen, ideeën, ervaringen en meningen in kaart te brengen wordt het reisproduct in co-creatie verder ontwikkeld. Zo kan er na afloop van de test een goed product in de markt gezet worden.

“Door constant in contact te zijn met de testgebruikers kunnen we per week onze onderwerpen en vragen aanpassen. Ook weten we het direct als reizigers vragen hebben of tegen technische uitdagingen aanlopen. Het betaalproduct wordt hierdoor beter”, aldus Ella van den Berg, RET.

Online ervaringen delen en vragen stellen

Gedurende de gehele testperiode kunnen reizigers terecht in de online Co-creatie Community, die speciaal voor hen is ontwikkeld. Ik beheer de community en stem met RET wekelijks de onderzoeksvragen en onderwerpen af. Reizigers kunnen daarnaast zelf ideeën aandragen en allerlei vragen die ze hebben stellen ze aan de Community Manager. Ook doen ze mee aan polls en leuke quizen of kunnen ze zich aanmelden voor een uitje in Rotterdam.

Eens per maand verzamelen we alle inzichten in een bondig en overzichtelijk rapport. Dit helpt RET en TLS om uitdagingen en nieuwe mogelijkheden in kaart te brengen. Ook wordt zo duidelijk wat goed verloopt en welke verbeteringen ook door reizigers opgemerkt zijn.

Betrokken en gemotiveerde deelnemers

De reizigers die deelnemen aan de test zijn enthousiast en gemotiveerd. De opmerkingen en reacties die zij geven helpen RET namelijk om het product verder te ontwikkelen. Deze invloed motiveert hen weer om actief deel te blijven nemen. Een samenwerking die voor beide partijen aangenaam is!

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s