Skip to content

Co-creatie met concertbezoekers

August 23, 2013

Op www.MWM2.nl staat mijn nieuwe blogpost over een co-creatie project voor Het Concertgebouw. Om zo goed en aantrekkelijk mogelijk concertinformatie te bieden, wilde Het Concertgebouw graag weten in hoeverre er behoefte is aan (extra) concertinformatie en op welke manier dit het beste ingevuld kan worden. Wij namen deze vraag onder de loep en zette binnen no-time een Co-creatie Community op voor concertbezoekers om op die manier de juiste inzichten te krijgen.

Online Co-creatie Community

Zowel frequente als minder frequente bezoekers werden uitgenodigd deel te nemen aan een online Co-Creatie Community van twee weken. Als communityleden gaven ze antwoord op vragen en gingen ze met elkaar in discussie. Informatie en meningen werden uitgewisseld en reacties konden beoordeeld worden.

concertbezoeker plaatje

Ideaal versus werkelijk gedrag in beeld krijgen
Om erachter te komen wat de behoeften zijn bij bezoekers, zijn er verschillende discussies gevoerd omtrent de vragen:

  • Naar welke informatie bent u benieuwd?
  • Welke informatie zoekt u momenteel op vóór u een concert bezoekt?

De discussies geven inzicht in de informatie waar concertbezoekers nieuwsgierig naar zijn voordat ze een concert bezoeken, zoals informatie over de componist, informatie over de tijdsgeest van een bepaald stuk en de achtergrond van de uitvoerenden. Door verder hierop in te gaan werd ontdekt waaróm bepaalde informatie voor hen zo interessant is en welke gevoelens en beleving hierin meespelen. Zo bleek onder meer dat men tijdens het proces van informatie zoeken al in een bepaalde sfeer terecht komt. Ook ontstaat er gedurende het zoeken een context die bezoekers helpt om optimaal van de muziek te genieten. MWM2 bracht zo in kaart wat de ideale beleving van een concert inhoudt en met welke informatie dit bereikt kan worden.

Online co-creatie
MWM2 ontwikkelde voor Het Concertgebouw een Co-Creatie Community. Een platform werd ingericht waar MWM2, in nauwe samenspraak met Het Concertgebouw, met bezoekers discussies voerde, nieuwe ideeën genereerde en concepten ontwikkelde. Uit het bezoekersbestand werden communityleden geworven, die op de Co-creatie Community konden inloggen wanneer ze maar wilden en vanaf een locatie die ze zelf kozen. Zo konden communityleden tijdens de pauze op het werk deelnemen maar ook gewoon thuis op de bank. Hierdoor was er ruimte om rustig over een reactie na te denken.

Ideeën, inspiratie en advies
Communityleden werden uitgedaagd om met allerlei ideeën te komen om informatievoorziening vorm te geven. Uiteenlopende methoden en vormen werden benoemd en uitgebreid beschreven. Uiteraard waren niet al deze ideeën realistisch, maar het heeft een hoop inspiratie gebracht. Ook leverde het gesprekstof op, omdat communityleden elkaar toelichting gaven en vragen stelden. Op die manier bracht de MWM2 Community Manager in kaart welke aspecten belangrijk zijn en waarom. Al die input werd gebruikt in het vormen van een overzichtelijk adviesrapport en het formuleren van voorwaarden en wensen. Zo ontving Het Concertgebouw een beknopt document waarmee zij direct aan de slag kon.

Wat vond de opdrachtgever van het resultaat? We laten de marktonderzoeker van Het Concertgebouw aan het woord:

“De onderzoeken hebben zeker een belangrijke bijdrage geleverd. De context die uit de Co-creatie Community komt geeft ons nieuwe inzichten in de behoeften van bezoekers en hun motivaties hierbij”,

Bekijk de originele versie hier: http://www.mwm2.nl/blog#sthash.8jbVu608.dpuf

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s