Skip to content

MWM2 Co-creatie Workshop

May 7, 2013

MWM2LOGODinsdag 23 maart vond onze tweede Co-creatie Community workshop plaats. Ook deze keer weer met een diverse groep aan deelnemers, wat garant staat voor een leerzame middag met scherpe vragen en interessante ontdekkingen.

Deelnemers waren afkomstig uit onder andere de woningbouw, de uitgeversbranche en de zorg. De introductie verliep vlot en al gauw werd duidelijk dat iedereen met andere vragen zat: wat is co-creatie, wat zijn succesverhalen, hoe zorg ik dat ik mijn collega’s meekrijg?

Ideeëngeneratie: niet zo simpel als het lijkt

BrainstormIn de eerste vijf minuten zijn de deelnemers al direct aan de slag gegaan met een crowdsourcing opdracht. We vroegen hen 3 nieuwe ideeën te geven rondom een aangedragen thema. Het resultaat was een verzameling ideeën, die grotendeels gebaseerd waren op dingen die eerder al uitgevoerd waren of die men bij andere organisaties had gezien.

Gedurende de workshop kwamen de deelnemers erachter dat brainstormen niet zo simpel is als het lijkt en dat er belangrijke voorwaarden zijn om het tot een succes te maken:

  • Diversiteit aan deelnemers
  • Out-of-the-box denkers
  • Zo groot mogelijke hoeveelheid ideeën
  • Geen sociale beïnvloeding

Co-creatie: een stap verder naar samenwerken

WorkshopNadat je een hoop ideeën verzameld hebt ben je er nog niet, zo blijkt. Losse ideeën zijn vaak te breed en abstract om echt mee aan de slag te kunnen. Daarnaast ben je als organisatie gebonden aan bepaalde doelstellingen, middelen en (on-)mogelijkheden. Om echt een relevant en haalbaar concept te ontwikkelen is het belangrijk kaders aan te geven en de juiste doelgroep te betrekken. In plaats van de brede en diverse groep deelnemers die nodig is voor crowdsourcing, betrek je bij co-creatie een specifieke en selectieve groep. In de workshop ontdekten we in de praktijk dat co-creatie een extra dimensie vergt: samenwerken. Dit doe je met deelnemers (bijvoorbeeld klanten) die zich betrokken voelen bij het onderwerp of bij jouw organisatie en die innovatief en oplossingsgericht zijn. In co-creatie en door middel van dialoog kom je samen tot een haalbaar concept. Een goede manier om dit te realiseren is via een online community, waar wij bij MWM2 volop mee werken.

Leermomenten

De belangrijkste leermomenten die we die middag hebben opgedaan zijn samen te vatten tot de volgende punten:

–          Er is duidelijk onderscheid tussen crowdsourcing en co-creatie

–          Co-creatie is een effectieve innovatiemethode, mits je de methode goed inzet

–          Voor crowdsourcing heb je zoveel mogelijk mensen nodig

–          Bedenk goed wat je wilt bereiken: ga doelgericht te werk

–          Bedenk goed wie de doelgroep is: wie wil je bereiken en betrekken? (ook intern)

Verder hebben ook Liselot en ik weer een hoop ideeën opgedaan over hoe we de workshop nog interessanter en leerzamer kunnen maken. Meldt u zich komende sessie ook aan?

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s