Skip to content

Co-Creatie Workshop bij MWM2

December 11, 2012

Dinsdag 27 november vond onze eerste Co-Creatie Workshop plaats bij MWM2, het online marktonderzoeksbureau waar ik werk. Bij MWM2 merken we dat de interesse voor co-creatie sterk groeit. Co-creatie houdt simpel gezegd in dat onze klanten steeds vaker hun eindgebruikers betrekken bij het ontwikkelen/ verbeteren van nieuwe producten of diensten. Dit proces vindt voornamelijk plaats in online platformen, zoals onze Co-Creatie of Research Communities.

MWM2 Workshop

De term ‘co-creatie’ spreekt bij veel klanten tot de verbeelding maar roept meestal ook een hoop vragen op, welke allemaal aan bod kwamen in de workshop: Wat betekent co-creatie nou eigenlijk? Wat is crowdsourcing? Bij welke vraagstukken kun je de eindgebruiker betrekken en wat willen zij daarvoor terug?

Dankzij de interactieve opzet van de workshop en pro-activiteit van de klanten die deelnamen, werd het een leuke en leerzame sessie! De deelnemers konden direct aan de slag met een brainstormsessie rondom de vraag:Op welke manier kun je zorgen dat jouw collega’s meer betrokken raken bij de eindgebruiker van jullie product/dienst?”. Er werden een hoop ideeën geopperd, besproken, kritisch bekeken, geordend en beoordeeld. Zo kwamen we gezamenlijk tot een top drie van ideeën.

Van ideeën naar concepten

Hoe breng je deze ideeën nou verder tot concrete concepten die je in de praktijk kan toepassen? Daar ontdekten deelnemers de toegevoegde waarde van co-creatie: het verder komen dan losse ideeën door deze te kaderen en uit te werken zodat ze écht relevant zijn voor alle partijen. Co-creatie moet binnen de organisatie gedragen worden en bijdragen aan interne en externe doelstellingen, anders loop je het risico dat er niets gebeurt met de resultaten.

MWM2 co-creatie

Takeaways

Tijdens de workshop konden de deelnemers hun takeaways formuleren. Aan het einde van de sessie bespraken we de uitdagingen en leermomenten. Een aantal quotes van de deelnemers:

“De workshop heeft me kennis laten maken met een nieuwe manier van denken”

“Ik heb vertrouwen in wat co-creatie kan opleveren”

“De uitdaging is voor mij de vertaalslag te maken naar mijn eigen werk”

“Ik heb nu een beter idee van wat co-creatie binnen mijn eigen organisatie kan betekenen”

Voor 2013 staan er alweer nieuwe Co-creatie en Research Community workshops op de agenda! Wil je ook meer weten over de mogelijkheden van co-creatie of communities bij MWM2? Neem zeker contact op door hier een bericht achter te laten of mij te mailen op j.vandijk@mwm2.nl

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s