Skip to content

Het communitygevoel: de sleutel tot succesvolle dialoog & cocreatie

May 22, 2012

Ik heb een nieuw Frankwatching artikel gepubliceerd, ik ben benieuwd naar jullie mening en feedback!

Zie hier het eerste gedeelte van de post…:

Voor merken die echt de conversatie aan willen gaan en willen cocreëren met hun eindgebruikers is het essentieel dat deelnemers zich verbonden voelen met de community. De grootste uitdaging van online communities is zorgen dat consumenten na een eerste bezoekje of ‘like’ ook echt actieve leden worden: engagement is in veel communities ver te zoeken. Dit artikel behandelt de drijfveren van de consument, die grotendeels al bij voorbaat hun betrokkenheid bepalen.

Juiste motivatie bepaalt diepgang dialoog

Facebook is tegenwoordig wereldwijd het meeste gebruikte platform waarop merken in contact staan met hun doelgroep. Toch blijkt dat vooral marketing en sales de belangrijkste drijfveren hierachter zijn; het behalen van een grote fanbase en PTA-score lijkt een doel op zich. Veel merken verbinden incentives aan het liken van hun pagina (like-gating) en dit is zeker effectief als call-to-action, maar zorgt niet voor een dialoog. De aanleiding van deze fans voor de like was namelijk een transactie: het ontvangen van korting of exclusieve informatie. Slechts een klein percentage (13%) van de Facebook fans noemt dialoog als belangrijkste motivatie. Niks mis mee: onderstaande motivaties sluiten prima aan op marketing- en verkoopdoelen. Maar verwacht van deze fans geen hoge animo voor dialoog en interactie.  Lees verder…..

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s