Skip to content

Nieuw artikel op Frankwatching

September 7, 2011

Stel… Je hebt als bedrijf besloten ‘cocreatie’ te implementeren om zo relevante nieuwe producten te ontwikkelen samen met consumenten. Hoe trek je waardevolle bronnen van ideeën en kennis aan? En belangrijker nog… hoe hou je consumenten betrokken? Dit artikel geeft inzicht in cocreatie vanuit het perspectief van de cocreatieve consument. Alles hierover lees je terug in mijn nieuwste artikel op Frankwatching!

Hier een korte samenvatting van het artikel:

Wat trekt consumenten aan tot een cocreatie platform?

Behalve een interessant thema en een merk waar consumenten graag over meepraten, is het ook belangrijk dat het platform meteen al een goede indruk maakt. In een recent verslag van Board of Innovation (leestip) worden 20 ‘open’ cocreatie platforms met elkaar vergeleken. Interactie en recente activiteit worden daarin genoemd als belangrijke aantrekkingskrachten voor nieuwe deelnemers. Als je als newbie op een platform komt, wil je meteen zien dat het platform leeft.

eYeka's startpagina straalt activiteit uit

Wat verwachten consumenten van cocreatie?

Wat cocreatieve consumenten verwachten, is afhankelijk van de manier waarop je als bedrijf de cocreatie omschrijft en presenteert.Het is nuttig om van tevoren doelstellingen te kaderen en de verwachtingen van beide partijen (bedrijf en consument) in kaart te brengen en te bespreken. Door simpelweg aan consumenten te vragen “Wat wil jij dat we ontwikkelen of veranderen?” loop je het risico een grote en brede stroom aan uiteenlopende ideeën terug te krijgen.

Wat motiveert cocreatieve consumenten?

Sommige cocreatie trajecten kunnen maanden duren of lopen zelfs continu door. Hoe hou je consumenten dan gemotiveerd om actief deel te blijven nemen? Uit onderzoek blijkt dat intrinsieke motivatie de grootste rol speelt: consumenten wíllen graag iets bijdragen aan hun favoriete merk of product, ze willen zich graag creatief uiten, ze zoeken een leuke ervaring en ze vinden de sociale interactie belangrijk. Cocreators verwachten in ruil daarvoor wel erkenning van hun werk door het merk en/of andere cocreatieve consumenten (zie Füller).Deze ervaring wordt ook bepaald door de aanwezigheid van een heldere platform-interface en gebruiksvriendelijke tools waarmee consumenten zelfstandig aan de slag kunnen (zie Piller).

Deelnemers krijgen erkenning voor hun inzet

Hoe hou je cocreatie leuk?

Een goede manier om in te spelen op intrinsieke motivatie is ‘gamification’: het toevoegen van bepaalde spel-elementen om consumenten extra te stimuleren. Hierbij vormen de spel-elementen dan niet een doel op zich, maar een middel om een stapje verder te komen in het cocreatieproces. Volgens Gartner zullen in 2015 50% van de bedrijven gamificatie toepassen om innovatieprocessen interessanter te maken en te versnellen. Het is wel belangrijk dat het spel-element ten goede komt aan de kwaliteit en de samenwerking en niet zorgt voor concurrentie en jaloezie.

Een ‘authentieke’ ervaring

Om openheid te stimuleren en betrokkenheid te creëren, is het belangrijk om als merk een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn voor de consument. Consumenten zoeken naar ‘echte’, ‘oprechte’ en ‘eerlijke’ merkervaringen. Hier zit meteen de tegenstelling, want hoe kan een merk een authentieke partner zijn?

Lees het hele artikel terug op Frankwatching!

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: