Skip to content

De C2B Revolutionairen

July 8, 2011

Weer even een post in het Nederlands, want dit is voor alle crowdsource en co-creatie pioniers een interessante boodschap! Er is sinds kort namelijk een Nederlands boek over crowdsourcing. In de ‘C2B Revolutie‘ wordt  crowdsourcing in 7 stappen en met 19 Nederlandse praktijkcases uitgelegd. Ik heb het boek inmiddels bijna uit en binnenkort verschijnt mijn recensie hierover op Frankwatching (update 14/7: FW recensie online)

Afgelopen week was de boeklancering en dit was meteen mijn kans om de twee auteurs wat beter te leren kennen.  Daarom in deze post een kort interview met de auteurs, waarin ze vertellen over hun motivatie voor het schrijven van dit boek en hun toekomstvisie op crowdsourcing.

De auteurs Robert van Meer en Tim Meuleman zijn twee vers afgestudeerde Master studenten. Voor en tijdens hun studie Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam hebben ze zich verdiept in het fenomeen crowdsourcing. Want er is zoveel toegankelijke kennis buiten organisaties te vinden, maar hoe kan je deze externe kennis het beste benutten?, hoe stimuleer en manage je dit proces?, en hoe zet je daarbij nieuwe media en technologie in? Daar viel zoveel over te ontdekken dat Robert en Tim er een boek over vol hebben geschreven.

Wanneer kwamen jullie op het idee een boek te schrijven?

“In 2009 vertelde onze marketingdocent ons dat je volgens hem pas een succesvol marketeer kan worden als je ergens in gespecialiseerd was. Het traject om gespecialiseerd te worden was dan ook simpel: focus je hele studietijd op één onderwerp, werk vervolgens twee jaar met dit onderwerp en schrijf er daarna een boek over.”

“Robert had al ervaring opgedaan als project manager bij de totstandkoming van een crowdsourcing platform (Edge Amsterdam) en samen hadden wij meerdere bedrijven geadviseerd over hoe te crowdsourcen. We beseften ons dat steeds meer organisaties met crowdsourcing experimenteerden, maar niemand wist eigenlijk precies aan welke aspecten gedacht moest worden. Op dat moment besloten we dat er snel een handboekje voor de manager moest komen, zodat iedereen succesvol kan crowdsourcen”.

“Veertien maanden later is dit De C2B revolutie geworden, een stevig managementboek van 240 pagina’s, met praktijkvoorbeelden en gebaseerd op meer dan 150 wetenschappelijke artikelen”.


Wat voegt ‘De C2B Revolutie’  toe op het gebied van crowdsourcing?

Allereerst biedt het boek een zogehete eagle eye view op het vakgebied. We hebben een zevenstappen-model ontwikkeld, waarmee men veel doelgerichter en effectiever kan crowdsourcen. Dit model is dan ook de rode draad van het boek. Ook hebben we een twintigtal doelstellingen verzameld die elke initiatiefnemer kan hebben, wat veel verder gaat dan het populaire ideeën verzamelen en klantenkennis inwinnen.We hebben onze eigen onderzoeken in het boek verwerkt, onder andere over de motivatie van crowdsourcing deelnemers en de invloed hiervan op prestatie en loyaliteit, en over management aspecten van crowdsourcing.”

“Daarnaast hebben we als eerste de koppeling gemaakt tussen het uitbesteden van crowdsourcing en de ‘transactie kosten theorie’. Ook wordt in het boek een keuzemenu beschreven voor het management van elk initiatief, bestaande uit acht keuzes die een significante rol spelen in crowdsourcing campagnes. Verder besteden we aandacht aan crowdsourcing als strategisch instrument of als onderdeel van het business model. Dit is iets dat de meeste initiatiefnemers nog niet aandurven en waar nog weinig over geschreven is.”

“Veel toevoegingen op het gebied van crowdsourcing dus, op veel verschillende onderdelen!”

Wat zijn de onontgonnen mogelijkheden voor crowdsourcing?

“Jeff Howe beschrijft in zijn boek ‘Crowdsourcing’ een potentie die voor ons goed illustreert waar de mogelijkheden voor crowdsourcing liggen. Howe heeft het namelijk over ‘The Billion’, de miljard mensen op aarde die dagelijkse toegang tot internet hebben en elke dag zo’n 6-8 uur vrije tijd hebben. In potentie levert dit 6-8 miljard uur per dag dat aan crowdsourcing gewijd kan worden. Hier zien wij dan ook giga veel mogelijkheden. Beeld je eens in wat zo’n crowd teweeg kan brengen; wat voor wereldproblematiek opgelost kan worden! Een geneesmiddel voor Aids? Het oplossen van de hongersnood? Vrede op aarde? En beeld je ook eens in wat er gebeurt als de 60% Indiërs, die nu nog niet die dagelijkse toegang tot internet hebben, wel verbonden worden aan de rest van de wereld. Wat kan dit voor hun welstand en het algemene kennisniveau wereldwijd betekenen als je dit goed kan faciliteren? Maar de hamvraag is: hoe benut je deze potentie? Hier draagt de C2B revolutie aan bij.”

Kan crowdsourcing ook op kleinere schaal toegepast worden?

“Op kleinere schaal liggen er veel mogelijkheden voor de bedrijven. Er zijn zoveel mensen buiten de organisatie die mee willen en kunnen denken, waarom betrekken we hen niet op een structurele manier? Waarom je organisatie niet zo inrichten dat je slechts nog een facilitator bent van een waarde-creatieproces waarbij de consument zelf centraal staat, die zelf out-of-the-box creativiteit levert en klantenbehoeften direct in kaart brengt?”

“Betrekken van consumenten slaat zodoende een stevige brug tussen consument en organisatie: het verkleint het gat waar veel bedrijven nog mee te kampen hebben. Hier valt dus nog veel te behalen!”

Hoe beviel het om samen een boek te schrijven?

“Verbazingwekkend goed! Wanneer je besluit samen een boek te schrijven, helemaal in een relatief kort tijdsbestek en combinerend met een masterjaar, leer je elkaar goed kennen. Dagen waarbij we zestien uur in één ruimte aan het werk waren leken meer regel dan uitzondering. Gelukkig lagen we met verrassend veel onderdelen op één lijn en leken we constant het beste uit elkaar te halen, elkaar uit te dagen op een sparrende, positieve manier. En als we er echt niet uitkwamen, lostten we het op tijdens een potje schaak in een kroeg; bij iedere zet moest je één argument geven. Het viel ons op dat zo elke dillemma met weinig woorden kon worden opgelost.”

Wat verliep beter -of juist minder goed- dan verwacht?

“Het enthousiasmeren van mensen ter bevordering van het boek viel erg mee. Vrijwel iedereen vond het idee van het boek erg leuk en veel mensen hebben ons dan ook op allerlei manieren geholpen, waar we nog steeds erg dankbaar voor zijn. Wat tegen viel was de redigeerfase, waarin je toch veel hersenspinsels moet laten gaan, om het boek echt to the point te maken. Elk woord dat geschreven is, is wel tien keer onder de loep genomen.”

“Het genuanceerd uitdrukken van stellingen was erg belangrijk voor ons, omdat we zo weinig mogelijk wilden afwijken van de robuustheid van wetenschappelijke literatuur.”

Kunnen we een deel II verwachten van de C2B Revolutie?

“Op de korte termijn zijn we even klaar met het schrijven van een boek. We gaan ons nu focussen op het verstevigen van de positie van C2B consultancy, ons adviesbureau in crowdsourcing. Ook worden we al frequent gevraagd om te spreken en geven we workshops. Op die manier kunnen we de ‘C2B revolutie’ met eigen handen verder ontketenen; de wereld overtuigen dat tijden zijn veranderd en het nieuwe dominante paradigma volledig gaat over het betrekken van groepen consumenten…”

“We zijn uitgenodigd op enkele blogs om af en toe artikelen te plaatsen. Wij zijn ons nu aan het oriënteren hoe we – in plaats van in boekvorm – in blogvorm en op Twitter het evangelie willen verkondigen!”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: