Skip to content

The Next Cocreator

June 13, 2011

Afgelopen vrijdag 10 juni was een middag vol nieuwe ontmoetingen en inspiratie op The Next Co-Creator in Amersfoort. De locatie alleen al was veelbelovend, het Wolter & Dros belevingscentrum. Ik was benieuwd naar wat me te wachten stond en naar de andere deelnemers, hun ervaring en visies op co-creatie.

Voor de vijfde keer organiseerden Marieke Schoenmaker en Peter Keppels dit evenement, met als doel een netwerk- en informatieplatform op te zetten voor iedereen die in de praktijk te maken heeft met co-creatie, of dit wil gaan toepassen. Er waren zo’n twintig deelnemers vanuit verschillende achtergronden: het bedrijfsleven, consultancy, de zorg en de sociaal-culturele sector. Na een leuke kennismaking met alle deelnemers, waren er discussies en workshops waarin je het belang van samenwerken en de knelpunten van co-creatie zelf ervaart.

In de praktijkcase van Schiphol, ‘Meet the World‘, vertelde imagineer Rob van Vlokhoven en Tiemen de Lange over hoe Schiphol de klantervaring centraal stelt en gastvrijheid in het DNA door wilt voeren. Het komt erop neer dat echt elke interactie met de klant, de reiziger dus, hiervoor belangrijk is en een positief gevoel moet overbrengen.

Schiphol Customer Experience – Design voor cocreatie

Leermomenten wat betreft co-creatie:

  • Luisteren is een belangrijk onderdeel van samenwerking
  • Zorg dat iedereen op één niveau zit en open kan en wil zijn
  • Het uitbeelden met bv. moodboards helpt bij het losmaken van verhalen en het overbrengen van ideeën
  • De omgeving speelt een belangrijke rol, zorg voor een prikkelende en afwisselende omgeving
  • Erken kaders, maar laat ideeën eerst de vrije loop zodat een veelheid aan innovatieve concepten ontstaat. Daarna pas filteren en inperken
  • Iedereen moet zich vrij voelen en actief willen deelnemen, pas dan kom je tot een idee dat door iedereen gedragen wordt

The Next Co-creator

Wat was het leukst? Het enthousiasme en de openheid van alle deelnemers, discussies ontstonden spontaan en iedereen deed actief mee

Wat was het meest leerzaam? In de praktijk ervaren dat co-creatie alleen kan in een open dialoog, zonder barrieres en met vrije stroom aan creatieve ideeën

Wat zou anders kunnen? Voor de komende sessies zou wat mij betreft meer praktijkcases behandeld mogen worden. Hoe pakken bedrijven co-creatie aan? Hoe zorg je voor draagvlak binnen de hele organisatie? Hoe communiceer je co-creatie naar de buitenwereld, en hoe pas je je gedrag aan? Wat betekent co-creatie voor reclame en marketing?

Ook eens The Next Co-creator bijwonen of heb je zelf een interessante case? De volgende sessie is in september!

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: